Alvast in de voorjaarsstemming (je kunt niet vroeg genoeg beginnen) was ik al bezig met een ideetje voor een lekkere bodylotion. Maar nu eens niet vloeibaar. Nee, in de vorm van een blokje of stick. Lekker handig om mee te nemen. geen flesjes die open gaan in je tas.

Mijn dochter is altijd mijn meest gretige proefkonijn. Net als ik, is ze overgevoelig voor van alles en nog wat op cosmeticagebied, en net als iedere tiendermeid dol op alles wat met mode en beauty te maken heeft.

Zij was dus de eerste die mijn lotionblokjes mocht uitproberen. Haar reactie was enthousiast. Hmmm, lekker mam!

Naast mij zittend op de bank voor de tv merkte ik opeens dat ze met het bodybutterblokje over haar lippen smeerde. “Wat doe jij nou?” reageerde ik enigszins verbaasd.  “Mam, dit is echt heel lekker voor je lippen, hoor!”  Zei ze triomfantelijk. Een nieuw idee is geboren.

In dit recept zitten alleen zuiver natuurlijke ingredienten. Dat maakt deze boterblokjes voor iedereen geschikt. Voor baby’s, maar ook voor mensne met bijvoorbeeld allergische reacties. Wil je toch een lekker geurtje? Kies dan een etherische olie. En het mooie is: gewoon met ingredienten waar redelijk makkelijk aan te komen is, in een drogist of natuurwinkel.

Nabkes Sweet Lips- Bodybutter Bar

Je hebt nodig:

  • 1 Deel bijenwas
  • 1 Deel Amandelolie
  • 1 Deel Kokosolie
  • 2 a 3 drupjes etherische olie voor een lekker geurtje (optioneel). Ik zou een fruitige geur, of munt kiezen, want dat is lekkerder als je het op je lippen wilt gebruiken.
  • Eventueel een beetje honing, voor als je een beetje smaak er aan toe wilt voegen. Wees zorgvuldig met de honing, want daar wordt je bar wel enigszins dunner van.
  • Siliconen (IJsblokjes)vorm (je vindt ze tegenwoordig bij bijvoorbeeld Xenos in de schattigste vormpjes

Bereiding:

  • Verhit de bijenwas au bain marie tot ze volledig gesmolten is. (af en toe roeren)
  • Als de bijenwas volledig gesmolten is voeg je de Amandelolie toe
  • Zorg dat je mengsel weer volledig smelt.
  • Voeg dan de Kokosolie toe en laat het geheel volledig smelten.
  • Roer tot slot de optionele honing en kaneel er door.
  • Giet je mengsel in je siliconenvormpjes en wacht tot je blokjes gestold zijn. Dat gaat vrij snel.

Toepassing:

  • Neem een blokje in je hand en wrijf ze over je huid of lippen. Door de warmte van je huid, “smelt”  de lotion op je lichaam.
  • Bewaar ze, om ongewenst voortijdig smelten tegen te gaan,  in je koelkast. Dat geeft ook nog eens een extra lekker fris effect.

TIP: Met een leuk organzazakje erom, en een labeltje met beschrijving eraan heb je een originele kleine attentie. Of doe ze in een leuk mandje.

Het is een echt fijne lotion, ook lekker zacht bij kleine eczeem plekjes. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Wat is jouw lekker recept of leuke tip?

