Toen mijn kinderen klein waren hadden ze met zekere regelmaat een aanval van (pseudo) kroep. De eerste keer schrok ik me natuurlijk wezenloos, en werd in het holst van de nacht in paniek de dokter gebeld. Maar na verloop van tijd was ik bewkend met het fenomeen, en wist ik wat me te doen stond. Lang onder de warme douche en stomen tot het beter werd.
In diezelfde kindertijd was er ook geen griepje of virusje dat onze deur voorbij ging, dankzij peuter/kleuter/basisischool. Een bron van infectie. Maar het hoort er allemaal bij. Talloze snotneuzen, griep en verkoudheden zijn bij ons de revue gepasseerd. Dat riep, bij de zoveelste verstopte neus en bijbehorende holtes, bij mij de vraag op: “Is er niet iets dat ik aan het douchen toe kan voegen waar je sneller van opknapt?  En zo zijn de Vapo Douche Disks geboren.
En ze zijn supersimpel om te maken.

Homemade Vapo Douche Disks

Je hebt nodig:

  • ca 500 ml Baking soda (Baking soda is zuiveringszout, oftewel soda-bicarbonaat, en is verkrijgbaar bij de drogist.)
  • Water
  • Essentiele oliën: eucalyptus, rozemarijn, en lavendel
  • Muffin vorm
  • Muffin papieren vormpjes

Bereiding:

  • Doe de baking soda in een mengkom.
  • Voeg langzaam in kleine porties, water toe tot je een dikke pasta krijgt.
  • Doe er 15 druppels van iedere essentiële olie bij.
  • Doe de papieren vormpjes in de muffinmal en spatel je mengsel in de vormpjes. Laat ze  12-18 uren rijzen. Je kunt ze ook bakken, maar ik heb ze een nachtje laten staan.
  • Wip de disks uit de mal en pel het papiertje eraf. Gooi de disk ergens op de vloer van je douche,(maakt niet uit waar) en laat vervolgens terwijl je douchet de essentiele oliën je verstopte, snotterige neus weg stomen.

Note:

Alternatieve manier: als je problemen hebt met het  “korrelig” worden, dan kun je dat proberen te verhelpen met behulp van 220 ml zuiveringszout en 80 ml water (plus misschien een paar theelepeltjes meer ) en de disks bakken gedurende 20 minuten bij 350. Voeg dan een paar druppels van  iedere essentiële olië toe aan de afgekoelde disk.)

Ik ben een snelle doucher (minder dan 5 min), en mijn “disk” was slechts ongeveer 1/3 opgelost aan het einde van de douche.

Voor de goede orde: ik ben geen arts, dus als je een medische aandoening hebt, raadpleeg dan een deskundige.

Bewaar ze in een plastic container, weckpot, enz.Of maak er een leuk cadeautje van. Pak ze in met een pakje papieren zakdoekjes, een zakje kippesoep, en versier met een mooi label en strik. Succes verzekerd!

Ik heb ook nog een goed recept van een homemade vaporub, maar dat krijg je later. Succes enne…beterschap! Hatsjoe!!

