Eczeem en psoriasis zijn zeer vervelende en hardnekkige aandoeningen. Geplaagd door beiden, kan ik er helaas over meepraten. Veel zalfjes en smeersels heb ik al versleten in de loop der jaren. Door de arts wordt vaak een hormoonzalf voorgeschreven tegen de jeuk, roodheid, en/of de schilfers. Maar op de lange duur wordt je huid daar steeds dunner van. Vandaar dat ik  naarstig heb gezocht naar een zacht alternatief, dat de jeuk verzacht en de roodheid en schilfers tegengaat. Ik geef je hierbij mijn favoriete recept. De crème bevat natuurlijke producten als avocado-olie en vitamine B12. 

Let wel: ik ben natuurlijk geen arts, en ik beweer ook niet dat deze crème de door artsen voorgeschreven medicatie kan vervangen. Wat wel een feit is, is dat deze crème eczeem en psoriasisklachten kan verlichten zonder bijwerkingen. Maar mocht je merken dat je huid desondanks toch een overgevoelige reactie vertoont, stop dan onmiddelik met verder gebruik ervan.

Benodigdheden:

  • 7 g vitamine B12
  • 46 g avocado olie
  • 45.5 g gedestilleerd water
  • 8 g emulsan
  • 1 ml (=25 druppels) kaliumsorbaatoplossing 25%
  • 1 ml citroenzuuroplossing 25%

Materialen:

  •  twee bekerglazen
  • spatel
  • roerstaaf
  • thermometer
  • een schone crèmepot

Voor de algemene bereiding van een creme kijk je HIER

